lördag 11 oktober 2008

Fruktansvärt.

Fruktansvärt mycket äpplen på vårt Ingrid Marie. Jag har tagit in två stora papperskassar och en spann och ändå hänger några kvar till koltrastarna. Många föll när det blåste. Men frukt är värt mycket. Det blir mos och äppelbitar itll pajer. Kanske några till salu på tacksägelsedagens auktion också? Vi har ett härligt land med fina frukter.

På måndag börjar praktiken. Då ska vi få träffa blivande församlingspedagoger, musiker, präster. Vi blivande diakoner är nog inte in majoritet. Men det ska bli kul ändå!

För övrigt? en dikt i Sydsvenskan, det renderar en trisslott, och då har jag fortfarande chans på en miljon. Tills jag skrapat den. Så är det alltid. Hoppet är det sista som dör, säger man. Här är dikten- för er som inte har ovan nämnda tidskrift...

skymnings land

ser du alla vita lyktor

som hänger under pergolan

där kaprifolen blommar

en allra sista gång

hör du nattens susning

som leker lind och aspelöv

för snart är sommarn över-

det är aftonsång.

-

ta min hand och håll den stilla,

känn hur hjärtat slår...

kanske räcker värmen hela vintern

kanske blir det vår...

ser du lyktorna i taket

hör du vindens ljud?

känner du mitt hjärta slå

igenom handens hud?



" Gud, du har lovat vara med dem som har det jobbigt. Det är väl. "

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på dig!
Du tar en tugga och blir klokare – äpplet är ju den klassiska symbolen för kunskap.

Jag tror att en av förklaringarna (bland många) är att det i äpplets inre döljer sig ett pentagram – det uråldriga tecknet på högre kunskap om tingen. Jag kan då pedagogiskt säga att detta framträder om man skär ett äpple på tvären.

På latin betyder ”malum” både äpple och ondska. Men äpplet är också en symbol även för kunskap, kärlek, makt och livskraft.

Jag längtar tills i morgon då PIS börjar, kramisar Smurfan