lördag 9 januari 2010

Decennieskifte


Nu har vi provat på det nya decenniet några dagar. För min del har det varit ganska kyligt. Var hos mina föräldrar en vecka och det var utanför Uppsala som minst nära 28 minusgrader utanför sovrumsfönstret. En spännande kväll med kvicksilvret krypande nedåt timme för timme. Och syrran och jag frös om fötterna när tåget mot staden var en halvtimme försenat. Trots pälsade skodon.

Det är skönt med vitt utanför vardagsrummet, en vinter utan snö alls känns mörk och intetsägande. Å andra sidan vet jag att många fryser mer än jag, och gläder mig även när våren kommer sen i februari- mars. Idag ska jag plocka bort julen, dvs ta undan alla röda dukar och granen. som snart inte behöver lysa upp våra morgnar, för solen kommer. Och så ljusa dukar på borden och en bukett tulpaner, då blir det ljust och lätt. Så lättlurad är jag.

Den andra terminen på mitt nya jobb drar igång i veckan. Jag har planerat noga, hoppas att inget är glömt. Det har blivit lite mer efterhand, vilket nog är tur, man kan ju inte rulla tummarna, va? Men ändå tycker jag att det finns en del luckor som kan fyllas med samtal och det är viktigt att ha tid för sådana. Tillgänglighet.

Jag fick finfina tyger av mamma till vår barnhörna i kyrkan. Det blir en inhägnad av juteväv som fylls med vackra kuddar, ett lysande stjärnfall och en spegel, samt en korg med böcker och en korg med utklädningskläder i bibelstil. Det är till dessa som jag fick fina tyger, randiga, guldiga och naturfärgade, samt broderade bitar till prinsessklänningen. Kungamantel och liknande blir det. Samt enklare plagg och en multifärgad rock till Josef. jag riktigt längtar efter att börja sy igen.

Om jag ska tala om decenniet för övrigt så är det inte bara kul- det går mycket energi åt att värma upp stugorna, spara i gengäld på lyset, vänner. Miljön behöver alla tag vi kan ta. Nya som gamla. Bråk i kyrkan står det om i tidningen och om folk som har svårt att försörja sig i andra länder. Engagera dig- alla goda krafter behövs!

"Tack för ljuset som kommer. Tack för att inget mörker vinner över ljuset, du Kristus som är världens ljus och har segrat över allt. Var även ljuset i mitt liv. Amen."
.

4 kommentarer:

custom term paper sa...

thanks a lot for the post! very interesting!

same day essay sa...

Nice effort, very informative, this will help me to complete my task. Thanks for share it keep it up.

paulsmith198914@gmail.com sa...

Great stuff - thanks for sharing! Find yourself professionally and personally useful! The best cv editing service has been created for all job seekers who have no motivation for resume writing!

Unknown sa...

hiii
nicee information
movers and packers agra