lördag 1 november 2008

helgon och själar


Vi är just nu mitt emellan alla helgons dag och alla själars dag. Bond har det jobbigt i en gammal klassiker i voo-doo-miljö, men han klarar sig alltid. Jag tittade in på mitt gamla jobb imorse och de hade det slitsamt på avdelningen idag. Ibland blir personalen väldigt tagen av situationer som de inte kan rå på. Det kändes lite jobbigt att bara gå därifrån, är så van att kavla upp ärmarna och hjälpa till. Men jag fick lite samtal och några tårar på mig, det är väl också en sorts insats...

Gladde mig åt att bli sedd och hälsad på i Maria Magdalena, fin mässa, men inte så mycket folk. De flesta som tänker sig till kyrkan lär väl gå på ljuständningsgudstjänster imorgon. Vi ska sjunga med kören.

Det är så gott att göra gryta på en liten bit älgkött, purjo, morot, palsternacka, en massa champinjoner och stora blomkålsknippen. Lite creme fraiche, ett stänk av en viltfond och så några frysta lingon. Mums! Koka köttet länge, det gör hela saken!

Vi har hittills inte haft några häxor och spöken, det är ovanligt. Vi som hade laddat med godis, nu har det nästan blivit ätet ändå. Dyktig David!

Har ni haft några halloweenare hemma hos er?
"Gud, var hos dem som sörjer och saknar. Det är framför allt för dem som vi tänder alla ljusen. "

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk så fint att du fanns för dem på Hospis, säkert fick de ny styrka.

Middagen låter förträffligt god, får göra en någon gång.

Häxor och spöken finns i mitt hem när vi alla är samlade, barnen stora som de är klädde ut sig lite och knackade på bara för att få godis, annars fick de inget, haha, så stygg är jag men roligt var det.

Kramizar Smurfan