torsdag 4 juni 2009

En ganska vanlig torsdag i juni.

Det har varit varmt ett par dagar. Men nu är det vanlig normalkyla igen, skönt att ha strumpor i sandalerna och en tunn jacka på utomhus. Tiden bromsade in lite för mig. Kursen är slut och sommaren ligger framför. Ett par veckors ledighet och hemkomst med en överhängande studentfest. Det är en kul grej här i Lund!

Alla som känner studenten det minsta ska krylla dit och uppvakta och smaka lite på buffén och sen dra vidare till nästa unge som man känner och som uthärdat sina år på gymnasiet. Så det blir många gäster bå
de gamla och unga. Vi räknar mellan 100 och 150 som tittar in. Blir det för trångt går de första.

Men idag är det BALEN. Vi har stått och trängts utanför Grand Hotell och beskådat underverken, alla dessa uppklädda och högtidliga unga vuxna. Lite varm i hjärtat av ungdomslycka och festyra.

Dessutom har jag träffat de blivande kollegorna en eftermiddag, fick delta i ett möte. Det var en skön känsla att få ana ett sammanhang och vara en del av ett kollegium. Börjar dra upp lite riktlinjer och planera så smått. Det finns en del att överväga när man får en ny tjänst. Vad ska vi behålla, vad måste ändras, med vad kan vi börja på nytt? Allhelgonakyrkan är inslagen i byggnadsställningar och plast för en renovering, som ett paket som ska öppnas i september när jag kommer. Hurra! Det är tegelfogarna som ska göras om.

I somras stals min gamla fina cykel- se bilden. Men eftersom den var lite gammal och väldigt väl använd så hade jag bytt ut många delar på den, och den började kännas lite begagnad. Så jag unnade mig en helt ny och fin och dyr cykel- en Skeppshult Nova som var moccabrun, läcker. Det tog en månad innan den vart stulen.

Så blev det polisanmälan och sökande överallt. Kanske att den bara har flyttat sig några kvarter? men nej, den har fortsatt vara borta. Så idag köpte jag en ny likadan, för pengar från försäkringen. Men en vit. Och hjälp vad den är stor och vit. Den ser ut som en sjukhuscykel. Här kommer syster Åsa! Kanske jag ska måla rosa prickar på den?

Jag är så glad! för det är härligt att cykla fram och tillbaka i Lund. Det är en toppenstad för cykling helt enkelt!


Och en hel sommar framför mig. Med en hel del ledighet och en del arbete. Jag ska jobba på mitt älskade Hospis i 6 veckor juli/augusti. Men sen blir det yrkesbyte. Sådär, bara, eller hur? Sjuksköterska ena dan och sen diakon. Skönt att ha kollegor i båda lägren. I alla fall.

"Det nya vore oroligt om inte du lovat vara med: Jag är med er alla dagar, till tidens slut. Det är tryggt!"
.

Inga kommentarer: