lördag 2 augusti 2008

Antje och Köpenhamn

Jag gillar att gå i domkyrkan ibland. På fredag morgon är det mässa, oftast i högkoret, där samlas en ganska liten skara och sljusen glittrar i altaruppsatsen, mässan och gemenskapen käns hanterliga. Så igår cyklade jag ner på stan före 8 för att "få en bra start på dagen"...

Välkomnades nere i gången och fick ett blad i handen- Holy Communion stod det. Ganska fullt i hela mittskeppet. Vad är detta?
Det visade sig vara en massa nyatestamentsforskare som hade konferens. Allt lästes på svenska, engelska eller tyska. Dess tre språk behärskas ju helt av vår biskop Antje. Predikade gjorde hon på tyska, bättre än min förståelse hängde med, men ändå, helt begripligt även för en annan. Jag blir så glad när hon målar så enkla bilder för oss människor trots att kyrkan är full av "vetare".

Hon sa att hon löst ett sudoku på nätet genom en svensk tdining och när hon fått in sista siffran så stor det Grattis! Problemet är löst!
Då blev hon glad, och kände ja! Jag är en problemlösare, jag är att lyckönska!
Så läste hon en tysk tidning och löste motsvarande sifferpussel. När sista siffran kom på plats stod det med röda bokstäver: Null fehl!
Det kändes mycket mindre inspireradne att vara en nollfelsmänniska 'n en som man kan gratulera till att vara en problemlösare. Dessutom, sa hon på tyska, så kan man ta bort ett t från det svenska Grattis, och får då nåd. Vi kristna ska inte leva som noll-fels-människor, vi vet att vi gör fel, men av Guds nåd får vi förlåtelse. Då blir vi människor att lyckönska. Grattis!

Idag har mina föräldrar kommit på besök. Det är härligt att a sommar och grönt när de kommer, skönt att kunna vara ute. Pappa åker gärna omkring i rullstol, tyvärr har mamma ont i knäna, så vi kan inte gå så långt. Ändå har vi gjort halva Ströget och Tivoli idag, en skön dag med lagom halvskuggigt väder. God mat, glass och fynd. Nu vilar de lite, det ska jag också göra. Det är jobbigt att resa UTOMLANDS!

Alla andra i familjen har rest kors och tvärs i landet. Vad de kan!

"Tack så mycket för alla upplevelser som ges, både direkt och indirekt som berättelser! Det ger djupare dimensioner åt livet, att samla tankar och fundera lite på dem. Var med alla som är ute och reser, låt inget ont hända dem.
"

Inga kommentarer: