onsdag 30 juli 2008

Mamma Mia och solen

Högsommarvärme, strålande blå himmel, svettdroppar. Det blir något att minnas. Från förra sommaren minns jag mest regn och regn. Kanske för att vi la om taket då. Det var ganska jobbigt. Nu har vi ett fint tak och en fantastitk altan med vindruvor som är ätmogna. Gröna.

Och som sagt ett ljuvligt varmt väder. man borde vara ledig, ligga utsträckt i hammocken och njuta med ett glas iskall saft i handen. Hela dagen.

Igår blev jag VÄLDIGT varm. Då grillade vi på gården till stadsmissionen, stora karrebitar till massor av människor, där uppe serverades sallad och coleslaw, bröd och saft och en massa människor njöt av gratismat. "Det här är precis som julafton!" upprepade en man om och om igen. Köttet var verkligen gott! Men jag kände mig grillad själv efter en timme vid köttvändningen, skönt att bli avlöst! Sen ett par vändor ner i källaren och de stora tvättmaskinerna men sura skitiga urindoftande kläder. Utmärkt avslutning på en god arbetsdag! Det var lätt att säga nej till mitt gamla jobb, de behövde akut någon till kvällspasset, och jag brukar ställa upp om jag kan, men jag skulle inte ha orkat. Hoppas de kunde lösa det.

När jag väntade på 171an för att resa hem rann svetten och jag visste plöstligt hur min hud kändes på en massa konstiga ställen. Jag köpte mig en miniMER hallon passion för 15 kronor, och fick genast skämmas då en som jag känner kom och sålde Aluma, de hemlösas tidning för 30 kronor. De får behålla hälften av pngarna själva, och jag hade köpt en av honom dagen innan, men 15 kronor får han kämpa rätt bra för. De flesta tittar bort. FAST han är en trevlig man, lite pratsam, bara...

Kvällen var bäst, då gick min kompis U och jag med några av barnen och såg på filmen Mamma Mia. Den var verkligen så kalkon som de sagt, handlingen var liksom tun som ett utdraget gummiband, men en sån massa bra ABBA-musik! Och Meryl Streep är jättesöt! Så det blev en toppendag sammantaget.

"Tack för gemenskap och glädje. Tack för minnesvärda dagar. Tack för sol som man kan leva på under vinterns mörka och grå liv. "

Inga kommentarer: