måndag 13 april 2009

Annandagen var en Annan dag...

Solen och stillheten. Eftermiddag med ro och toner. Livet. Kraften återvänder. Ännu en del andningsproblem som efter varje förkylning- så är det med gamla astmatiker, det straffar sig att ta emot virus. Men inte ens morgonens aura gav någon huvudvärk, jag har en välsignat lindrig migrän.

Vi började som man ska när det är födelsedag med glassbåt och frukostmacka i soffan i vardagsrummet, presentöppning och gratulationer och sonen som fyller 16 år blev glad åt all sysselsättning och garederobsutfyllnad som överläts åt honom.

Sedan var det Emmausmässa. Det betyder hos oss att församlingen samlas i ring och lyssnar på samtalet mellan Jesus och de två lärjungarna som diskuterade påskens händelser. Fint, men kanske lite sorgligt. Mer av födelsedagsfest!

Kanske bottnar min känsla av vemod också något i avskedet, det stundande, och även i den ännu inte skrivna tentamen. Jag reser ikväll till Göteborg igen, vi ska ägna veckan åt närstudier av en stadsdel. Det blir skönt att vistas ute mycket. (Snälla vädrets makter, inget regn...)

Under allt även förhoppningen om att tjänsten ska bli min. Den där som jag vill ha. Och beskedet dröjer, jag vet att det ska dröja tio dar till men det var ju värst vad tiden känns gummibandsartad. Superseg. Å andra sidan kan man ju få hoppas medan man inte vet. När Någon Annan fått tjänsten vet man visserligen men står där med lång näsa. Det är ju inte heller roligt.
Vår klass börjar noja till sig lite, de flesta behöver en tjänst för att bli diakonvigda och det är inte någon rusning på lystna arbetsgivare. Såklart behöver man också en tjänst för att försörja sig. Men huvudmotivet efter all denna tid med studier och praktiker, konferenser och samtal är såklart att bli färdiga diakoner. Att få pröva sig fram i en ny yrkesroll, att hitta sitt eget sätt att vara. Det är 7 veckor kvar. Tiden blir visst snabbare på våren! Haha, jag som nyss skrev att tiden var seg. Snacka om velighet!

"Ta mig i din starka hand, och håll mig stilla där. Ge mig vila och ny kraft. Amen."

Inga kommentarer: