tisdag 7 juli 2009

Det är en massa hästar överallt.

Jag tänkte på det i kryptan i Skara domkyrka. Den var fin, kyrkan, och bl.a. gladdes jag åt den fina textil-utställningen som vandrar runt med symboler som broderats i olika länder. I kryptan var det stilla och man kunde sitta på några stolar framför en ikon. Där fanns stenar och ljus och vatten att vila blicken i. På väggen en fantastisk triptyk, en tredelad bild ev ett par ansikten och ett par hästar.

Sen har jag sett hästbilder på många ställen, och det kanhända förstärks av ljudboken som vi läst med öronen i bilen. Ärligt talat så njöt sonen och jag mer an fadern, men t.ex. så satt vi en timme i bilen om kvällen på Mön och lyssnade i mörkret, David och jag. Det var mycket svärd och blod och så... HÄSTAR. Boken var Conn Igguldens Stäppens krigare och handlade om Djingis Khan.

I hagar överallt finns det hästar och jag minns med visst välbehag (glömmer de tråkiga morgontimmarna med mockande och kratsande...) när jag var med i hästklubben på Svenska Skolan i Kodaikkanal i Indien. Hästen hette Lagitina och var en pensionerad travare från Australien, nästan omöjlig att få upp i galopp, men stor och stadig när man red i de branta backarna i bergen. Jag har inte ridit varken förr eller senare, men det är roligt att ha gjort det lite.

För övrigt anser jag...

jag har fått brev och mail från stiftet inför vigningen i september. Det är en massa datum och uppgifter som ska bifogas och ordnas med, och personbevis och utdrag ur rullor. Sen ska det göras en examen och skaffas en svart dräkt och fotograferas och ätas luncher med biskopen och övas och skickas uppgifter och väljas bibelord för dagen. Och ordna en mottagningsfest, måhända. VARFÖR var jag tvungen att krångla till livet så? Det ska bli jättekul.

I eftermiddag tar vi oss en runda till Tivoli. Barnen är nog nästan för stora, men vad ska man göra? Vi kan ju inte lämna dem hemma!!! (det ska bli kul att göra nåt sånt hela familjen)

"Tack för sommar, sol, värme, vila och för tid för samvaro. Hjälp oss vara rädda om varandra. Amen. "
.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Ja, varför ska man krångla till livet så? Sen oxå flytta, köpa hus och nytt jobb! Livet känns härligt- levande:)

Camilla sa...

Kul att du gillade Kryptan i Skara domkyrkan! den är liten men maffig ändå!
Stäppens krigaren har jag också läst, andra delen finns ute i handeln nu ska köpa den också!
Japp visst är det många saker som ska grejas innan vigningen. Jag har bara examenarbetet och svarta strumpbyxor kvar att greja (kanske en diakonskjorta till också?)
Bamsekram