lördag 11 juli 2009

Vin

Under taket på altanen har två rankor vin letts in, och druvklasarna ser ovanligt fina ut i år. Dessutom har vi hittat i ett skåp en grej som nog är en alkoholmätare. Om det bara inte var så äckligt att tänka sig att trampa så har vi väl bara att sätta igång och tillverka eget. Det kan väl inte vara så svårt?

Läste på en gång och det var en hel vetenskap. Antar att vi äter dem färska som vanligt och plockar eventuella flaskor på hyllorna hos systemerarna på systemet som alltid.

Det är underligt att det blivit så populärt med vin, riskerna är avsevärda. Ja, jag menar nu inte risken att bli full, det är så uppenbart. Men att man får fel vin till maten. Eller att det är nåt fel på just det man korkar upp. Dessutom kan man få migrän och finnar.

Å andra sidan blir jag lite imponerad av alla de där som reser runt i Frankrike eller Spanien och smakar sig fram genom landskapet. Lär sig och blir kännare. Det skulle man kunna göra. I Skottland, t.ex.

Fast då är det en annan dryck.


Man skulle kunna ha provsmakning av vatten från olika städer. Betygsätta och innehållsdeklarera. Det är verkligen skillnad. Vi har gott vatten, tycker jag. Helt OK till en bättre middag. Behövs inget bubbel och sus och brus. Men där mamma bor är det inte lika gott. Fast jag vill inte hänga ut nån stad så jag säger inte var det är. Tur för er, Uppsala-bor!

När jag var liten bodde jag i Afrika. Där fick man inte dricka vatten som inte var kokt, det lärde vi barn oss tidigt. Jag sa till min bror när det ösregnade: - Gapa, Björn, det här vattnet är kokt!

Så om det ösregnar, vänner: -Gapa!

" Tack för sol och för svalka. Omväxlingen ger kraft."
-

Inga kommentarer: