torsdag 18 december 2008

Klassresa


Undrar om de har börjat gå ännu? Kanske tar det inte så lång tid- de kommer ju fram på julafton- behövs det en hel vecka eller bara några dagar? Visserligen är hon sen i graviditeten, men de har ju den där åsnan... Om Josef har en stegräknare så kan vi se att han går... vaddå? 30 000 steg på en dag? mer? mindre? Han får världens kondition. Undrar om de har matsäck med sig för en hel vecka, eller två, och Gud, de vet inte om att de ska till Egypten sen, vem ska sköta firman? och bokföringen, det kan bli en ekonomisk katastrof- men nu är det den där skattskrivningen som ska göras, det är ju 17 att skatteverket inte kan räkna en där man bor, att alla ska fara kors och tvärs som nå andra nomader... Mycket att fundera över och oroa sig för. Tur att det inte var jag när min äldsta dotter föddes för snart 23 år sen. jag minns det som igår. Lite lätt snöfall och ingen trafik när vi körde in på natten... ingen åsna och ingen matsäck...

Min andra fundering idag är yngste sonens klassresa. Han går ut grundskolan och de kan ju välja att resa till Köpenhamn eller Göteborg, men de har valt att åka till Ven i maj. Cykla omkring och göra saker på ön med två lärare och nån förälder som inte är jag för jag kan inte just då. Trevligt tycker jag och alla de andra föräldrarna som mailar "svara alla" för att fröken ska få veta att vi gillar detta prisvärda och förhoppningsvis alkoholfria alternativ. Fröken betyder två och inte just fröknar.

Men det är själva ordet klassresa jag funderar över egentligen. En klassresa brukar väl innebära nåt helt annat. mer över tid, då, liksom. såtillvida måste sonen lämna sina rötter i högskolestaden Lunds docentvärld och bli något annat om han ska göra en sådan resa. Det har jag svårt att föreställa mig. Fast vad tänkte Josef om sin lille son när han föddes. Du ska nog ta över fiman efter pappa, lille påg...

Kolla sen hur det gick i boken om Jesus. Vad den nu hette...

" Du kom till världen... "

Inga kommentarer: