onsdag 31 december 2008

Nu är det snart slut!

Snart slut på 2008.

Det var ett händelserikt år för mig!
Positiva saker- ett halvår på folkhögskola i Jämshög, praktik på sommaren och en av två terminer på Diakonutbildningen i Göteborg. Massor av nya vänner men alldeles för lite tid med alla mina gamla goa. Hoppas på bättring. Och bot.

Barnen blir äldre och klokare. Jag blir äldre och mer glömsk tycker jag. Men kom på att jag på lovet skulle läsa tre böcker och en artikel samt skriva uppgifter i tre olika ämnen, den sista om etik tar musten ur mig. Tur att vi kan köpa påskmust sen när julmusten är slut! Inte så konstigt att minnet är fullt och trasslar...

I världen är det ekonomisk kris. Om man inte har nån ekonomi så märks det kanske inte, det är väl ständig kris. Jag tänker mycket på mitt barndomsland Zimbabwe.

I Klagovisorna står det:

Ack, övergiven ligger hon,
den förr så folkrika staden.
En änka liknar hon,
hon som var främst bland folken.
Drottningen bland länder
gör nu trältjänst.

Det stämmer bra, och jag ser inte hur framtiden ska öppnas. Det gäller också andra platser på jorden som jag har starka känslor för- Gazaborna har ett rent helvete just nu. Ingen lösning på den konflikten heller...

Må vi lägga oss på knä och be om hjälp:

"Herre, du ser vår nöd, vänd ditt ansikte till oss. Ge fred till dina barn som går under utan dig."

Det känns för sorgligt- jag hoppas på bättre tider!

Så här, t.ex:

Nyfött år Välkommen!

Nu släcktes ljusen och världen lades i natt
men bakom horisonten randas morgon

nu gick ett år- eder och domslut
det nya föds till raketer

nu lägger stillhet sig över jorden
så sover världen och tiden vänder blad

skakar av sig nattkyla och dagg
uppstår till morgonens små eldar

det nya året bryter in
föds till samma gamla Tellus.

Inga kommentarer: