fredag 11 juli 2008

jag har ett rum!


Det berättas om Malmö att ca 4000 studenter söker rum vid terminsstarten. Och studentbostäder finns ca 300 att fördela. Så ni som har plats, hyr ut ett rum billigt!

Såg dessutom ett Uppdag granskning om bostadslösa som placerats i ett barackområde långt från anständighet och redlighet. Barnen växte som ogräs i den karga miljön. Omänskligt att vräka barnfamiljer!

Jag jobbar ju i sommar med många som har väldigt lite kontakt med en bostad. De sover utomhus om de inte får plats på härbärget. Stadsmissionen i Malmö tar emot 20 personer per natt. De som inte sov inomhus föregående natt prioriteras. Värdigheten upprätthålls ibland bara av dusch och ett rent klädbyte, samt ett par timmars vila i en riktig fåtölj framför en TV skärm i en sorts "vardagsrum".

Själv är jag lycklig över att det inte drabbar mig i höst att jag måste duscha på Stadsmissionen i Göteborg. Vaktmästarn på Bräcke ringde och hade hittat ett rum åt mig inte långt från skolan. Gissa om jag blev glad! Ett bönesvar! Det är ju så att sak efter sak faller på plats i mitt liv just nu. Det är bara att tacka och ta emot! Man kan ju inte klaga när en regnig morgon dessutom övergått i en solig helg!

Det som ligger på vänt för ögonblicket är några brädor som ska grundmålas. Min kaprifol behöver stagas upp, föregående arrangemang har ruttnat. Maken känner sig ledig och har tagit ansvar för jobbet att snickra, tack och lov, själv är jag mycket ansvarig målare!

Hejdå!

"Jag har ett hem, och det måste man ha,
alla ska ha någonstans att få va,
jag sitter i knät på nån stor och snäll,
när jag gjort mig illa och fått en smäll...

Jag har en säng, det behöver man ha,

sängar är sköna, där sover man bra, och leksaker har jag,
och det är skoj, och leksak på engelska, det är toy!

Man kan bli sjuk och gå sönder nånstans, åka till sjukhus
i vit ambulans, och doktorn kan titta, och laga, sy
så mänskan blir helad och frisk och kry!

Jag vill sjunga och ropa, tacka Gud för alltihopa, jag sjunger trallalalallaa,
tack fär allt som är bra!"

(LarsÅke Lundberg gjorde en massa härliga barnsånger, minns ni den här?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa!
Mitt internet bråkar - jag har försökt att skriva en kommentar innan men det vill inte fungera - hoppas på bättre lycka denna gång. Otroligt vacker sångtext det där - har aldrig läst eller hört den - skulle vara trevligt någon gång. Det verkar som om deu har det ganska bra om dagarna!

Jag har inte fått den där adresslistan från er klass och undrar om du skulle kunna ombesörja det hela genom att skriva den till min mail legolotta@msn.com.
Många kramar Lotta

Anonym sa...

hej! Jag minns denna sång och skulle sjunga den för min dotter idag. Jag kom inte riktigt ihåg texten, men efter en sökning på google hittade jag den hos dig! Jag kommer dock ihåg en vers som du inte hade med. skriver ner den här:

mat kan man köpa i våran affär
nyttiga härliga frukter och bär
spenat ägg och skinka och ananas
spaghetti och blodpudding korv och glass

m v h

Anna