måndag 7 juli 2008

Lite regn över världen!

Tänka vad lite regn kan göra mig glad. Det fullständigt vrål-öste i ett par timmar i går kväll, vi satt och samtalade på altanen, döttrarna och deras föräldrar, men vi fick gå in till sist för det gick inte att prata alls! Imorse var det en sval fläkt i Lund. Och dagen har gått bra, men besökarna på Stadsmissionen sa att det blev varmare under dagen, de kom in och duschade ända in på eftermiddagen, svettiga och trötta.

Ett gäng åkte på fisketur, men jag kunde inte följa med, utan tog bussen hem för att vara i tid på ett annat uppdrag. Tänk en tillvaro utan att passa tider. Det kan verka lockande så länge det heter semester, men avskräckande nog om det heter arbetslöshet, har jag förstått.

Annars gillar jag ju att fiska. Att inte veta vad som döljer sig under ytan, men locka det att nappa och så överraskas av resultatet. Som barn metade jag mycket. Såna där dagar när regnet hänger i luften är bäts för mete. En mört som nappat på en brödbit får i små bitar bli agn för finfina abborrar. Dessa röks eller steks. Gode värld, vad det var skönt med sommarstugan då, tycker jag. Sen vet jag att det också var en hel del slit. Men de där metardagarna och svampströvandet... Det längtar jag till. Får väl hyra en stuga en gång i framtiden.

I sommar passas det tider. Men jobbet är ganska enahanda till det yttre, den ena dagen lik den andra. Dock gäller det att ständigt vara närvarande, nog så krävande. Att kunna mötas med respekt och lagom humor, kanske ibland lite stränghet också. Det är en stökig arbetsplats. Men också beroendeframkallande, känner jag, eftersom besökarna ofta har ganska kort tålamod så behöver de resultat direkt och det ger respons direkt också. Jag är nog van vid väldigt långsiktiga utvärderingar annars... här är det snabba ryck.

Nu ska jag göra en liten omelett och så ströva iväg till mitt uppdrag.
Sen tar den här dagen så småningom slut. Om Gud vill så får vi en ny imorgon. Det blir underbart!
Den här bönen gjorde min far när jag var liten, jag minns den än:

" När jag lägger mig att sova, vill du vaka över mig?
Och om jag står upp imorgon, får jag sjunga då för dig?
Alla dagar som jag leker vill jag vara nära dig,
men när jag har slutat leka, vill du då ta hand om mig?"

Inga kommentarer: