lördag 5 juli 2008

Publicerad

Det är härligt med lördagar. Ofta har jag ju arbetat lördag, i synnerhet den gågna terminen, och de få tillfällen jag varit ledig var alla inplanerade. Men idag finns inga konkreta planer, bara önskemål som innefattar en mindre insats som ska bringa reda i kaos, t.ex. i trädgården, sovrummet, vardagsrummet eller // och köket. Därtill finns en hallvägg att vitmena färdigt. Nu menar jag inte att alla dessa önskemål ska fyllas, men kanske något. Så att när dagen går mot sitt slut jag nöjd kan se ut över det iordningställda området och känna att livet vinner till sist.
Sedan påsk har jag endast haft en sån här oväntat ledig dag. Jag är inte klok. Det ska bli bättring.

En sak till som är trevligt med lördagar är att då finns "veckans vers" i tidningen. Om de inför ett poem som man författat och sänt in så får man en trisslott i brevlådan. Denna lott är som alla såna lotter värd nån miljon så länge man inte skrapat den. Sen är den inte värd pappret den tryckts på, men hoppet behöver odlas! Den vers jag fick in idag lyder som följer:

Saknad

Som ett eko en ring av svallvågor krympande

som ett bländande eftersken

som ett minne i huden där gonggongen slutat att skälva så

känns frånvaron saknad av rösten

av orden

de fyllde min dag och jag sökte dem då

jag vände på blad efter blad

jag vände på stenarna där jag gick fram

och jag såg över vidderna

såg efter strändernas linjer

var är de nu

dina ord?

Kom åter ja kom igen

lägg dem i rader och vänd dem igen

lägg ett vid ett annat och flytta dem sen

som du gjorde som

du gjorde.

Kom åter ja kom igen.



Det handlar om en annan poet som lagt ner sin verksamhet i etern. Det är kul att söka såna skrivare som man gillar. Det kan man gärna göra på www.poeter.se eller på sockerdricka.nu. Där kan man troligen också snubbla över en bekant vid namn Åsa Gustavsson!

För övrigt så verkar det fina vädret fortsätta idag med. Njut av dagen! Jag ska lägga mig i soffan och sova en timme till. Det hör till mina höjdare bland njutningar- först en tidig smörgås, kaffe och en tidning. Sen en titt i datorn och så till sist en extra timme på soffan. Härlig är jorden!

"Jag har så många som jag funderar över hur de har det, Gud. Den personen som jag skrivit om har för mig försvunnit ut i etern. Men du är en fader för oss alla och känner även dem som försvinner i etern. Håll din hand över henne/ honom och över oss alla. Så vilar jag trygg."

Inga kommentarer: