lördag 19 juli 2008

Koltrasten ser allt.

Koltrastarna ropar till varann. Nu kommer det nån. Nu kommer det nån. Det kikar ut över sina domäner och vet precis vilka faror som närmar sig. När det kommer en katt i området hackar de sina varningsrop så att alla vet precis var katten finns. I forskning och framsteg står att en del koltrastar lärt sig hacka hål på mördarsniglar och äta dem, de torkar slemmet av näbben och hackar i sig nåt nyttigt...
Jag känner mig lite som en koltrast om dagarna. Nja, jag hackar inte på sniglar, men jag spanar ut över reviret. Är det nån som mår ovanligt dåligt? Är det nån som verkar pratsugen? Är det en sån där dag när alla vill sitta och sova i fåtöljerna? Efter en regnig natt utan sömn? På stadsmissionen får man duscha, hitta rena kläder, äta frukost och dricka obegränsat med kaffe/the. Sjuksystern har öppet om förmiddagarna och kuratorn kan hjälpa till med kontakter med socialen. En präst finns också. Och jag som är praktikant försöker lära mig hur människorna har hamnat här, vad de tänker och drömmer om. Jag har skrivit lite om det på poeter.se om ni har intresse av att se mer.

Fast nu är det lördag. Sara har namnsdag, min stora dotter som jobbar i mekaniken på Drottningholmsteatern. Och David konfirmeras i eftermiddag i Asarums kyrka. Det ska bli en musikal som de gjort under lägret. Jag vet att han är mycket ivrig. Storsonen. Vi ska gå på pizzeria tillsammans med faddrar och släkt efteråt. Jag vet ett par bra norr om Bromölla! Imorgon blir det tårta och middag till farmor o farfar mfl. Som väl är verkar vädret bra.

Jag funderar mycket över kallelse och uppdrag nu för tiden. Det är märkligt att veta att man har en utbildning framför sig och att det är för tidigt att stelna i tanken. Så jag arbetar på att hålla mig öppen ett tag till. Jag ska inte fråga mig: Vad ska jag göra? ännu. Och ändå fantiserar jag om att arbeta på alla möjliga platser. Jag är säker på att det öppnar sig utrymme för arbete/ insats framöver. Någonstans där det behövs en som ser mycket och kan samordna behov och lösningar. En koltrast.

"Led mig på dina vägar, och led mig med ditt ljus!"

1 kommentar:

Smurfan sa...

Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.
Johannes 3:8

Oroa dig inte, ta varje dag som den kommer. Varje dag har sin gåva!

Ta skolan och utbildningen först och låt allting få landa, i hjärtat. Sen visar Jesus rätt plats vid rätt tid, och den tiden är inte idag. Du behövs på flera platser just nu.

Mina tankar är hos dig och Storsonens konfirmation det är så stort i sig själv. Jag hade gärna varit där.
Många kramar Smurfan