torsdag 3 juli 2008

Vad jag gör hela dagen på Stadsmissionen?

Kokar kaffe, fyller på mjölk, tömmer och fyller diskmaskin, sitter på en stol, sitter i en fåtölj. Låser upp till duschen, låser sen igen, viker handdukar, parar strumpor, lägger upp kalsonger. Låser upp och låser wc. Sitter på en stol. Dricker kaffe. Ställer mig, sätter mig, pratar lite med nån, pratar mycket med personalen, svarar inte på käftigt tilltal, svarar lite på nån fråga, hänvisar till personalen. Masserat nåns rygg, lyssnade på en del sannsagor. Kollade i en bok om brott som någon läste, snackade om sjömanskläder och musik. Satt en stund och kollade på ett parti skitgubbe. Diskade. Träffade en konfirmandgrupp som var tyst och snäll, blev lite orolig för han som var försenad, det är inte bra att gå förbi polarna på S-M ensam. Kände mig lite distraherad. Följde med till secondhandbutiken. Hade inga pengar som väl var. Finfina grejer! Jag träffade ett par polare från folkhögskolan, en församlingspedagog och en blivande sådan. hade hoppats att det skulle komma mycket frågor från ungdomarna, men de var nog lite tagna av stundens allvar. Hoppas att de får bra uppföljningssamtal på hemorten.
Lunch 20 kronor. Det var ris och kalkonskiva idag. Satt på en stol, torkade lite bänkar, kokade mer kaffe, låste upp garderob och tjejtoa. Snackade lite med köket, fyllde på skorpor, hämtade plastkassar. Satt igen. Sen var det nog inget mer. Gick till bussen på Värnhem. Varmt idag.
Jag har intervjuat en sökande till vikariatet i församlingen. Städ och lite kök.
Jag är väldigt nöjd med dagen. Trött och svullen om fotlederna. Men det är för varmt för stödstrumpor. Måste kanske ändå ha dem på imorgon... Hu!
Nu ska jag hänga tvätten. Sov gott alla! Det var en sån dag. imorgon ska vi hem till svärmor som fyller 81. Heja Svärmor!

"Det är så lite som välter tillvaron från dräglig till odraäglag. Ta hand om oss alla i natt. Amen."

1 kommentar:

Anonym sa...

Fråga-jobbar du som volentär??
om du gör har du kollat om du e försäkrad av dem du arbetar gratis för??
Vad händer om du blir nedslagen eller råkar ut för en arbetsplatsolycka eller blir smittad av något??
Hemförsäkringen är inget man kan lita på att den går in o täcker!!
Du kan rätt som det e hamna mellan stolarna och råka in i misär bara för att du va snäll o hjälpte till!
youre safety first!