tisdag 8 april 2008

Kyrkogårdar

Jag fick gå med en tjej på kyrkogårdarna igår eftermiddag. De är väldigt vackra, Södra Sandby, Hardeberga och Revinge. Typiska skånska kyrkogårdar där alla gravar är omgärdade av små buxbomshäckar och täckta med vit singel. Det är mycket att räfsa.
Hon körde en runda med en gammal buss och kollade läget, tömde gamla ljus och blommor från minneslunderna och tog bort vissna kransar. Hon gick också ett varv i församlingshemmen, kollade värmen och att allt såg hyfsat ut. Vi hade ett gott samtal i bilen. Det verkar vara ett härligt jobb.

Idag ska jag först till Malmö och tala med en präst på stadsmissionen. Det är jag lite nervös för, Malmö är verkligen en stor stad. Men det ska säkert gå bra.

Sen ska jag åter till S Sandby på eftermiddagen, de firar alla 80, 85 och 90åringar med tårtkalas i församlingshemmet. Jag får väl hälla upp kaffe!

Och efter det är det kyrkans unga. Sen blir det skönt att koma hem kan jag tänka. Jag har bara två saker kvar att göra på min auskultation, det ena är att vara med om två begravningar tillsammans med vaktmästaren. Svart klädsel gäller. Det andra är att delta i en vanlig gudstjänst på söndag.
Min grabb fyller 15 också på söndag. Firas som vanligt på morgonen med frukost, glassbåt och paket i vardagsrummet.

Sen börjar vardagen i skolan igen. Hej, Jämshög, here I come. (Jag skulle ha varit där på öppet hus på lördag, men jag kan inte det så de får visa upp skolan utan mig. Det lär väl gå bra!)

Annars?
Två orosmoln:
Zimbabwe. Vad händer egentligen?
och
Stjärnholm. Var har tösabiten blivit av? HOPPAS att inget allvarligt har hänt!

"Gud, var med dem som lider i Zimbabwe. Väntan på besked är svår och lång. Var också med lilla Engla som är ute i en farlig värld. Håll din skyddande hand över henne."

1 kommentar:

Anonym sa...

Så du kommer inte på lördag... trist... men som du säger, det är klart att vi får försöka visa upp skolan utan dig.. men tråkigt ändå. Ses på måndag i alla fall
Kram Lotta