fredag 9 maj 2008

Neo-dag

Vi hade en härlig dag tillsammans, neoklassen och vi i SKG. Neo- elverna har alla något funktionshinder, men många av dem har länge varit sugna på att prata livsfrågor, och det gör ju vi i Svenska Kyrkans Grundkurs hela tiden.

Vi fick dansa i kapellet och göra namnövningar, sen satt vi i ring i salen (som vi kallar vårt klassrum) och svarade på frågor i Heta Stolen. Vår grupp gjorde en stor gemensam skylt som vi hängde upp på altaret, det stod PRÄSTBYRÅN på den, och där kunde man handla glass och godis. För sommaren är nåt som vi alla längtar efter.

En kyrka målades också på bilden, det var flera som sa att kyrkan i Karlshamn är så fin. Några hade gift sig där, och en person ville berätta enskilt under rasten om sin brors begravning. Han målade en likbil också. Han hade mycket frågor kring döden, och då hade han ju kommit till rätt person, för jag har varit med en hel del i den änden av livet.

På förmiddagen var jag ifrån gruppen lite, jag fick vara lärare för en pensionärsgrupp som studerar engelska. jag pratade långsamt men intensivt i en timme om olika sätt att tala engelska i världen. De intygade att de förstod. Jag hoppas att de tyckte det var intressant, jag berättade en del om min uppväxt och skolgång i det engelska systemet. Afrikansk och indisk engelska är tacksamt att härma. Men svenskar som säger Wery Vell, det är också kul! Vi har våra fallgropar!

Lite sordin över dagen, kompis C las in på sjukhus och inte förräna på kvällen fick jag besked att han skrivits hem. Man månar om sina klasskamrater på den här kursen.

Aftonen bjöd på ett presidium. Förberedelser inför kyrkoråd nästa vecka. Vad kan man säga? Vi jobbar på. Spännande är det i alla fall.

Nu har jag sovit gott i egen binge, badat och ätit frukost. Tänderna nästa, tandläkaren väntar. Fast jag hinner med en mässa i dômen först. Att missa en mässa är att missa en massa!

"Tack för denna strålande dag!"

Inga kommentarer: