måndag 9 juni 2008

Höör I come!

Staden Höörs stavning som tidigare var med ett "ö" lär ha kommit sig av att man förr kunde skriva brev till personer i sin egen stad med gatuadressen och så "Härstädes", eller "Här". Då kom många brev fel och hamnade inte i Luleå eller Västerås, utan i den lilla hålan Hör. Höör har vuxit till sig, har rätt mycket folk och några affärer, ett kultushus, bevars, samt stiftsgården Åkersberg. En lagom stor ort, tycker många som flyttar dit. Inte minst för att pågatågen stannar ofta här.

Jag praktiserar tillsammans med församlingens ena diakon, och tänker lära mig allt hon kan. Idag är andra dagen, vi ska nog runt och se på hennes område idag, om jag minns det rätt. Det är härligt med skärpta, rara och omsorgsfulla människor. Synd att hon ska gå i pension till våren- en del blir pensionsgamla alldeles för tidigt i livet!

Vi hade ett intressant möte med några andra kyrkoråd igår. Ett bra samtal med trådar som för oss vidare. Det är svårt när många ska treva sig fram lite försiktigt, men när vi förstod hur eniga vi var så tog många bladet från munnen och kunde sträcka sig rätt långt. Otroligt!

Det är skolavslutningar i Lund den här veckan. Jag publicerar här en fin bild på sonen i fjärde klass, framför allt beroende på den fina solen bakom honom. Humlorna kommer sig av att skolans namn var Humleboskolan. Man hade alla avslutningar i matsalen, aldrig i kyrkan. Det var jättefina och roliga avslutningar. Numera går han i åttan och är 181 cm lång. Tiden gör en del med oss människor! Tonåringarna har en massa studentuppvaktningar att sköta, det finns ett stort antal gymnasier i vår stad, och de känner också en del ungdomar i Malmö. Så det blir ingen middag hemma den här veckan... Traditionerna växlar har jag förstått, här går alla på alla bekanstas studentfester. Vi hade 150 gäster första gången och "bara" 120 andra- men så gick Sara i gymnasiet i Malmö, så hennes skolkompisar kom inte till oss i Lund. Kycklingfilé och sallad och så... Kladdkaka är ett oslagbart koncept!

Fortsatt sol och vackert väder även idag. Sydsvenskan hotar med moln och svalare framöver i veckan, jag kan inte säga just att jag sörjer. Min gräsmatta kommer gråta glädjetårar när regnet kommer. Och ändå- njuter av sommardagarna vi har just nu. En timme i hammocken. Underbart!

"Din klara sol går åter opp. Jag tackar dig, min Gud. med kraft och mod och nyfött hopp jag höjer glädjens ljud."

Inga kommentarer: