fredag 20 juni 2008

Midsommar!

Glad midsommar!

En blogg består väl i en människas tankar, min blogg i mina. Då är det kanske underligt att hänvisa till andras tankar, men jag njuter så av att vakna till "tankar för dagen"
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1165
Annika Borg talar på midsommar aftonens morgon och det får ni ju inte missa.

Midsommarhelgen är Johannes Döparens tid. Det talas ibland om att "leva i sitt dop". Jag tror att det betyder att jag varje dag försöker leva så sant och riktigt som möjligt, så nära mitt jag och min tro som möjligt, att jag inte låtsas mig bättre än jag är, för det fyller ingen funktion. Precis sådan jag är, med mina brister men också med mina förmågor står jag dagligen inför Jesu ansikte och ber honom om att komma till användning. Då minns jag det dop jag är döpt i, och kan fortsätta leva i tacksamhet över nåden att Gud förlåter alla mina brister och ser bort från dem. Han fyller mig med kraft. I glädje över detta kan jag få gå ut i min värld en dag till. I dag är den dagen midsommarafton.

Jag har nu varit lejonparten av min tid i Höörs församling. Som så ofta när man är ny på ett ställe så känns det spännande att föreställa sig att man jobbar där. Man ser inte bristerna så tydligt, utan försöker föreställa sig att man var en i teamet, även om man nu bara praktiserar. Idag tänker jag att: Höör, ja där skulle jag allt kunna jobba! Jag har varit på lite grupper, lyssnat på en hel del telefonsamtal, varit på en del hembesök och några möten. Rantat runt på bank och vårdcentral för att hitta rätt person för att hjälpa folk som inte klarar det själva. Och så pratat med och lyssnat på handledaren som har 30 år i yrket.

Om en vecka sådär ska jag börja i Malmö. Stadsmissionen. Jag tror att det blir helt annorlunda.




Igår var det Nordiska ungdomsorkesterns första kammarkoncert. Ett blandat och fint program, med klassiker som Bach och Mozart, Bizet och LELarsson, men också ovanligare musik. En duktig tjej spelade ett eteriskt kinesiskt stycke, t.ex. Min dotter S spelar första fiol och skötte det bra. Jag är stolt! Vill ni höra mer musik så framträder de med hela symfoniorkestern ett par gånger och med den mindre kammarorkestern någon gång: http://www.lund.se/templates/calendar____29349.aspx

Talade också lite med min dotter M som tänker sig att flytta till Göteborg i höst för att fortsätta sina teologiska studier. Hon har ännu inte fått något rum, det har blivit något missförstånd i datahanteringen av ansökan, tror jag. Jag har inte heller något ännu. Kanske kommer den perfekta tvåan nerdimpande. Någonstans i närheten av Bräcke... Vi oroar oss inte ännu, man har väl tillgång till ett tält! Fast visst är det fräscht att ha dusch och wc inom räckhåll! Vi får väl ställa tältet under en gatlykta så att vi kan läsa läxor! Dotter M gör sin grupp-praktik i stiftet, och har idag varit med framme en hel begravning, inte gjort så mycket, men läst nån bön, sa hon. Hon är för kort för alban, utan fick ha röklin på sig. På söndag kväll ska hon predika.

Dotter K är i full gång med sina konfirmander. Hon hämtar musik hemma och ägnar mycket tid åt planering. Hon är musikansvarig för lägret tillsammans med en kille. Jag är så imponerad av mina döttrar. Tur att sonen låter dagarna gå i stilla sommarlovstempo. Så att det märks att skolan är slut. Fast nu ska jag snart väcka honom och låta honom dra igång en diskbänksrensing!

Här är en liten hundraording som jag skrev för två år sen. Den kan nog gälla idag med.

Jädra midsommar!

Nu har vi städat oss svettiga och gästerna kommer snart, humlorna surrar kring fötterna och midsommarstången lutar. Vem vet var detta slutar. Glasen är udda och silvret är svart, det blir ingen stämning, det känner jag på mig och nog flockas molnen på himlen! Det blir säkert regn som vanligt! Då kommer de glada gästernas skara med midsommarklädda små barn och med gubbar och nubbar och gräslök och sill. En tårta därtill. Och solen den skiner och leenden blänker och vet ni jag tänker: Det vänder nog inte mot mörkare tider! Den härliga sommarn har kommit igen! Hurra för midsommaren!


"Tack för sommar och sol, för midsommaryra och blomsterkrans, för vänner och glädje och dans! Tack för vila och ensamhet, regn och tid för eftertanke!"


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

sMARTAss sa...

Fel. Johannes döparens dag är på söndag, idag är det kort och gott Midsommardagen.