tisdag 26 februari 2008

Fru Moses och de.

Hej

Jag lovade lite fortsättning.
Själv har jag fullt upp idag. Annars hade ni fått lite bilder också. En annan dag...


I Mosestältet om aftonen

Godafton, min älskade fru!
Vad har du sett och upplevt idag?
Finns det nåt du kan lära mig?
din ödmjuka elev är jag.

Kära man, du skäggige farao
jag ser bara små, små ting
smulor som delas och ved som värmer
och ett lamm som föddes igår.

Men käraste make, godafton själv!
Vad har du sett och upplevt idag?
Några nya under, några eldar som tänts?
din lyssnande vän är jag.

Kära fru, du som vandrat så länge med mig
jag ser bara syner jag
men ett land har jag sett i en dröm jag drömt
och det landet ger jag åt dig.

:/Utan dig vore livet fattigt.
Utan dig såg jag ingenting.
Men med dig kan jag andas och drömma
och med dig ska jag aldrig glömma-/:

Vart vi är på väg.

Mrs Moses skryter lite

Min man är ingen praktisk person
hans tankar är ständigt på Gud
och om jag ber om ett vardagligt råd
så svarar han inte ett ljud

jag grämde mig först och ångrade mig
men det har jag slutat göra
nu när jag är gammal ska sanningen fram:
Flickor, nu ska ni få höra...


Jag har ett yrke, för er är jag nån
och inte enbart nåns piga
Jag är ju barnmorskan, en viktig person
om detta kan jag inte tiga.

Ingen har förråd som jag
Jag packar i påsar som han snällt bär.
Se mina läkande örter
Se mina påsar med kryddor här

Han bär lika mycket som andra män
han gör som jag säger till
och här i mitt eget ökentält
gör jag precis som JAG vill.

Mrs Moses på bröllop

Jag var på bröllop igår
ja, naturligtvis inte på själva
det är ju inget för mig
men jag kom på brudfesten.

Flickan var så grann,
tänderna vita som moln,
håret svart som kol
och ögonen tindrade.

Dansen höll på hela natten
och vi drack vin och åt manna
och låtsades inte om
att vi egentligen är på väg.

Jag var på bröllop igår
brudens sandaler var slut
utnötta av vandring,
inte av dans.

Jag ägnade en tanke åt
de kommande månaderna
och bad till Gud som brudgåva
att vi snart kommer fram.



2 kommentarer:

Hans Georg Lundahl sa...

huru fingo de tag på vin i öknen?

åsa katarina sa...

Det bar de lägligt omkring
i läglar utav skinn...
:)