torsdag 21 februari 2008

kvinnor i svenska kyrkan

Jag vill slå ett slag för föreningsengagemang. Det visar sig ju att människor hittar vänner, kraft och livslust i sina föreningar. Vi är bra på föreningsliv i Sverige. Men vi är också bra på att ligga i soffan och glo på TV... Hitta en aktivitet som utvecklar just dig! Eller bli ledare tillsammans med andra, t.ex. för barngrupperna i Friluftsfrämjandet eller i din kyrka. Eller gå med i en kör!

Körledaren

På podiet står hon
som dirigerar kören.
Med små fingerslag
eller svepande rörelser

formar hon körens samlade röster.

Ständigt glittrande ögon
och ett uppmuntrande leende
men någon gång en bister min
och fingret uppåt
Höj för 17!
och så leendet igen.


Trots solisten

och orkestern
håller dirigenten

styr på oss
så att inget glider emellan
och bort i horisonten.

Applåderna vi får är hennes
det är hon som håller tyglarna

på hästen som annars skulle skena
och som visar:

Nu snart... ska vi börja-

beredda?... Nu!

Det är en härlig känsla

att vara en kugge i systemet
som är en kör;

att ha övat länge

och sedan sjunga upp
sin del tillsammans med andra.



Jag för min del älskar att sjunga! Även om man inte är solist och vinner schlagertävlingar kan man få fylla lungorna med luft och luften med toner, och ibland får man smyga in musiken i rummet tyst och försiktigt i samklang med de andra. Det är verkligen en härlig känsla!




Ikväll är det styrelsemöte med Kvinnor i Svenska kyrkan i Lunds stift.

Man skulle kunna tro att det är en stor förening, emedan hälften av mänskligheten är kvinnor och de dessutom är överrepresenterade i genomsnitt i kyrkans vardagsliv. Men ännu finns det kvinnor som inte har hittat dit...
En kompis gick med efter att ha funderat lite. Hon beslöt sig att bli medlem med följande motivering- Jag är kvinna, och jag är medlem i Svenska kyrkan, såklart ska jag vara medlem i föreningen KViSK.


Personligen är jag med av solidaritetsskäl, i gemenskap med mina medsystrar i världen, de som
av olika skäl bär de tyngsta bördorna, barnen och bönerna.

Vi har frågat medlemmarna vad de behöver. Det visar sig att det i dagens brus och stress behöver finnas utrymme för det stillsamma, de små mötesplatserna, utrymme för nära samtal. Vi erbjuder en hel del sådana aktiviteter, kvinnofrukostar, halvdagsretreater, inspiratonsmöten.

Här är klippt ur den lokala hemsidan:
  • Kvinnor i Svenska kyrkan har lokala grupper i varje stift, som arbetar för att uttrycka kristen tro utifrån kvinnors erfarenheter, att stödja och stimulera kvinnors insatser i kyrkan och samhället och att stödja utsatta kvinnor i Sverige och i världen. Föreningen ordnar olika mötesplatser som temadagar, samtalskvällar, frukostmöten, danshelger och dagar med stilllhet i klostermiljö. Kontakter förmedlas med kvinnor i Lunds stifts vänstift i till exempel Israel/Palestina och Irland.
Själv deltar jag i mitt sista styrelsemöte på ett tag.

Jag är så sällan i staden, ska ju studera kanhända ett drygt år till. Jag kommer att sakna det, planerandet och engagemanget. Men jag vet att det kommer finnas andra som bär arbetet medan jag är ifrån det.



"Jag vill be för kvinnorna i världen. Du som såg varje människa som en person, hjälp mig att möta varje människa som en person. Tack för livet och gemenskapen, och tack, Gud för att jag får sjunga in en ny dag med morgonpsalm!"

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: