söndag 2 mars 2008

Bak

Jag bakar idag. Jag har satt en deg på det ordentliga viset- margarin, mjölk på jästen, salt, lite sirap, brödkryddor. Och rågsikt. Nu ska den jäsa färdigt, bakas ut till bullar, gräddas och penslas med sirapsvatten. Som mamma gjorde.
Huset ska fyllas med bröddoft och rättfärdighet. Den som ger bröd ger liv.

Så går det till brödbordet i fastans insamling.

Min Jante säger att jag ska ta bort ordet rättfärdighet ur texten, det ser uppblåst och stolt ut, men min Luther säger att det ska få stå kvar. Kampen mellan det jag gör och det jag inte gör finns alltid pågående inom mig. Idag gör jag bröd. Det jag inte gör är mellan mig och min Gud.

Min bror tänker köra hit mina föräldrar i påsk. De har lite svårt att resa numera. Jag blev väldigt glad. Att han hjälper oss att vara tillsammans. Det gläder både dem och oss. Så får han ge liv och glädje då.

(bilden på blommorna från min trädgård är förståss från i somras, jag ville glädja er med en blomma, sådär i vintermörkret...)

"Idag vill jag ge bort ett varmt leende till någon som jag inte känner. Var med mig i det leendet, och låt det bära ditt liv."

2 kommentarer:

Anonym sa...

hallå på dig.. Idag har jag också bakat, tyvärr inte till någon insamling utan till mig själv och sambon, men det gick väl bra ändå..
Kram på dig!
Lotta

Anonym sa...

Bröd är bra! En bra bild på många sätt. Jag bakar också, fast mest till mig själv, och av andra orsaker än de orsaker som gör att jag tycker bröd är bra. Som att det är billigt till exempel. Hoppas brödbordet gick bra!