måndag 31 mars 2008

Flyg lilla fågelunge!

Det finaste jobbet som finns måste vara att lyfta upp en unge i handen och hjälpa den få luft under vingarna så att den kan flyga iväg själv. Det minns jag att jag fick säga när jag lekt ett par veckor på ett barnhem i Tanzania, där hade de en barnskötarutbildning, och jag såg stoltheten hos de unga tjejerna när de fick beröm för sin viktiga insats.

Idag har jag sett en liten 6-veckors bebis med tändstickssmala fingrar, vart och ett med en liten alldeles riktig nagel på! Och jag har sett en juniorgrupp spela med sin dynamik, lite bus och mycket omsorg, samsas kring mellanmålet och lekt utelekar som de organiserade i stort sett själva. På samlingen inför hemgång sjöngs "Jag vill som en blomma stark tränga tyst igenom asfaltsvägens hårda mark och slå ut i blom". En fin sång om överlevnad i en hård värld. En kille bad att vi skulle sjunga "Du är en bön", en rätt ny psalm om hur oron kan sjunka undan i närheten av Gud. Modigt. Det kändes fint när alla ritade ett leende i sanden innan de gick hem.

Heden mellan Revinge och Södra Sandby lockade när jag körde över den, men jag steg inte ur bilen och gick en promenad, fast jag närapå gjorde det... jag höll tiden och gjorde det jag skulle i stället. En annan dag... Det är fint med öppen mark. Också.

Vi har haft besök i hemmet av ett par svärmorsdrömmar, två 16- 17-åringar från Berlin som spelade i en orkester på besök. De var belevade och artiga mot vuxna, och trevliga och skämtsamma mot jämnåriga, och det är tur att de reste. Här finns gott om unga damer i grannskapet! Konserten igår var riktigt bra, sådär som ungdomskonserterna ofta är, en härlig blandning av frisk musik. Kanske någonstans en inte helt stämd ton, men friskt framfört och ofta alldeles utmärkt vackert! Duktiga ledare, nu har de jobbat tappert med orkesterbesöket i 5 dagar! Jag unnar dem verkligen vila.

Påskliljorna. Det är härligt med våren, ju. Påskliljorna och penseerna som folk har i sina utekrukor. Jag vill också ha. Penseer alltså, påskliljor har jag ju här och var. Kanske hinner jag med ett handtag i trädgården imorgon eftermiddag. Hoppas att vädret blir milt och stilla. (risk för kyla och regn hörde jag, tyvärr!) För övrigt vill jag bara säga att det är en ynnest att gå i skola och att göra praktik. Prova på nåt annat än det vanliga. Prata med nya människor och lyssna på nya tankar. I like.

Har ni funderat ut nåt användbart aprilskämt? Själv fick jag igång en beredskap på jobbet förra året, då tryckte jag upp finfina informationsblad med Brandsäkerhetsverkets emblem eller nåt sånt, och varnade för en stor rökdykarövning på eftermiddagen. Folk hann bli riktigt oroliga innan de såg på datumet för övningen. Kanske kan man sätta upp hälsovårdsinspektionsvarning på kylskåpet i personalrummet på min praktikplats? Törs man det? Knappast... Man måste nog ha etablerat en position innan man kan leka bort respekten så.
Men det vore spännande!

Så går mars mot sin ände och jag mot min säng. Ha det gott i april!

"Tack för alla fina barn! Alla barn är allas barn och framtiden hänger på att vi ger dem mycket kärlek! Hjälp mig komma ihåg det ofta!"

Inga kommentarer: