tisdag 18 mars 2008

Världen i vitt.

Guds nåd att lägga ett vitt täcke över världen
just som man tröttnat på vintergeggan innan gräset
tränger sig upp om våren.
Björkarna är helt vita och buskarna trollbinder med sin skönhet.
Kanske sitter det koltrastar och kurar även här
i Blekinge?

Vi fick fint besök igår i Svenska kyrkans grundkurs. Det var Stiftsdiakonen och Stiftspedagogen Janne och Eva som berättade om sina yrken. Allt tydligare lägger sig rollen tillrätta. Tar form.

På kvällen ringde min man och sonen David från tåget. Var det Alvesta eller Älmhult som konserten var? Då mindes jag att dottern Sara som går i Växjö på folkhögskola skulle sjunga Stabat Mater i Alvesta kyrka. Kul att de åkte dit för att lyssna, va!

Nu har jag förberett morgonens andrum. En av kamraterna i klassen är sjuk, så jag får ta hand om hennes berättelse. Det är synd för att hon är så strålande när hon berättar, lyser som en sol. Jag får väl leka måne då, och avspegla...

Ikväll har vi mässa i Stilla veckan. Det brukar vara en stark upplevelse. Koncentration, koncekretion. Gud är nära dig.

" Håll mitt hjärta nära dig, låt mig aldrig glömma dig... "

Inga kommentarer: