fredag 7 mars 2008

Som ett dibarn längtar efter mjölk.


Domkyrkan på sommaren


Lägg bort allt slags ondska, falskhet och förställning, avund och förtal. Som nyfödda barn skall ni längta efter den rena, andliga mjölken, för att växa genom den och bli räddade. Ni har ju fått smaka Herrens godhet.
Första Petrusbrevet 2:1-3


Mässa i domkyrkan. Biskopen reflekterade över den korta texten. Jag fastnade för den sista meningen. Det har varit så mycket gott den senaste tiden.

Det är många saker som ska falla på plats i livspusslet och bit efter bit lägger sig tillrätta.
Jag log åt ungdomlig livskraft idag, när en tösabit sa: De kanske bara vill ha gamla kärringar på över femtio! En stund senare i vårt samtal när jag sa att jag kanske skulle kunna jobba 15- 20 år till sa hon förskräckt- Är DU 50?? Men jag är ju inte ens 47 ännu... Så det är väl helt lugnt!


Livet handlar som väl är inte om ålder, men om att samla på sig erfarenheter och att göra något av dem. Jag har samlat en hel korg full. Ändå det finns plats för många fler!

Min svärmors kusin (en således synnerligen avlägsen släkting...) har lovat att jag får praktisera med henne en månad i sommar. Det ska bli trevligt att lära känna henne lite, jag har mött henne någon gång, och hon verkar ha både mycket erfarenhet, men också en stark inre värme och lyskraft. En sån där person som man blir glad av att vara nära. Sån vill jag också vara!

"Jag har redan fått smaka så mycket godhet. Tag emot min tacksamhet och se min längtan efter mera näring, så att jag kan växa och bli räddad.
Må jag alltid bära på Din kärleks eld, kanske understundom glöda, bara, men emellanåt flamma upp, och vara ett ljus i min värld.
"

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: