torsdag 27 mars 2008

Dra sig undan. Retreat.

Att blåsa till reträtt. När trupperna ska hämta andan. Att samla nya krafter och ingjuta mod. Det känns långt idag till 25/4 men jag vet att tiden rusar fram. Bäckhalla i Gladsax Grästorp utanför Simrishamn väntar på mig. Undrar vilka mer som ska dit. Det blir svårt för den nyfikna jag att bära tystnad. Får ta till lite disciplin. Ajaj. Men oj vad glad jag blev när lappen kom i posten idag. Det är ett steg närmare.

Annars läser jag om eremitaget i en bok jag fick låna av en kursare, vår mest ökennära klasskamrat. Det är en bok som lyfter vikten av att gå in i det avskalade. Jag tror på tanken. Men i praktiken är jag en sällskapsvarelse. Vilar dock i orden och tanken. Det är också nyttigt.

Jag fick en god dag idag, det var stort prästamöte i Lund, och alla elvor och rundkragar lär vara här. Så jag fick ledigt från auskultationen, och ska dit imorgon först igen. Då hann jag med de tyska ungdomarna som gästar sonens orkester, och så hann jag med mina tonåringar som skulle till sina skolor, men bäst av allt, jag hann med min syster som stannade till på vägen mellan två jobb. Det är gott att prata med henne. Vi växer ännu.

Nu har jag varit på mässa i min egen församling, fått lite god lunch och samtalat med diakoniassistent och kanslist. Det är bra att pejla läget när man har lite tid. Alltid lär man sig nåt. Även en ordförande behöver insikt.

Imorgon räknar jag med någon halvdag på auskultationen och sedan ska jag ju vila till nattpasset. En helg med lite äventyr- en 50årsuppvaktning på lördag eftermiddag och ett Ionamöte. Söndagen blir det orkestrarnas konsert och knytisfest. Det är många saker som ska tas hänsyn till. Sömnen blir lågt prioriterad. Det låter inte så bra. Vi får väl se vad jag orkar. Ibland tänker jag att Sova, det kan jag göra i evigheten. Men kanske kommer Evigheten fortare till mig om jag inte tar hand om mig ordentligt...

Fick just besked att dottern tyckte det gick bra på sin stora Hebreiskatenta. Hon ska fira med rött och vitt vin. Nu när fastan är förbi går det nog an att slå sig lös och festa lite. Min gissning är att tentanderna blir så trötta efter allt pluggande så att de somnar innan de ser bottnen på glaset. Så kan det också vara! Den som sover syndar icke. Så mycket.

De sju minusgrader som skrämde mig klockan sex imorse har klivit upp på plusstrecket. Nu kan väl våren komma!! Det behövs!

" Tack för alla kontakter och relationer! Ge mig styrka att då och då gå in i öknens vila och hämta andan. Mod att möta den som är jag och den som är Du. "

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finaste med att åka bort sådär, förutom tystnaden är frånvaron av prylar. Jag har kommit på att det tröttar ut. Jag ska göra mig av med massa prylar tror jag.
Hoppas din tid går snabbt till 25:e, och att du får sova tillräckligt i helgen.